Tempeliertjes - Reisverslag uit Ubud, Indonesië van Lisette Bousie - WaarBenJij.nu Tempeliertjes - Reisverslag uit Ubud, Indonesië van Lisette Bousie - WaarBenJij.nu

Tempeliertjes

Door: Bas

Blijf op de hoogte en volg Lisette

05 Januari 2010 | Indonesië, Ubud

Dagboek 4 januari 2010 Ubud
We doen nog een ochtendsessie snorkelen, wat erg leuk is, want dan zijn alle vissen nog actief en goed te bekoekeloeren. Gigantische scholen klein grut, paar barracudaas, en heel mooi licht op het koraal waar iedereen elkaar achter na zit. Rond 11-en uitchecken en op weg naar Ubud, maar niet nadat we eerst de verkeerde weg naar Bangle hebben genomen. Wat op zich wel weer een mooie verrassing was, qua panorama waren we aardig onder de indruk. De rit verder is ook onderdeel van de attractie, erg mooie bergweggetjes en het altijd uitdagende Indonesische verkeer. We stoppen in Kehen, voor een bezoekje aan de locale Shiva tempel, waarvoor we dan wel weer eerst een sarong moeten aanschaffen. We blijven beleefd. Minder beleefd waren we naar de tempelwachter die voor zijn verhaaltje een beetje te veel vroeg, en wat mopperend het met 5000 Rps mocht doen. Je hoeft niet alles te betalen wat men vraagt, je wordt gewoon uitgeprobeerd. ’S Middags weer even de keel gelooid bij de warung met een sambal schotel, en later nog een bezoekje aan dezelfde tent als waar we in april zijn geweest, die met de Lewak koffie. De manier om een kopje lewak-koffie te proberen. (normale verkoopprijs van 100 gram gemalen koffie, 40 euro….) In Ubud het Ina Inn, waar we niet heel erg warm of koud van worden; buiten is het ok, maar binnen heeft het nog wel een beetje aandacht nodig. Maar goed, prijstechnisch gaat het wel, en dat moet ook want we nemen een keertje een buitenbudget maaltijd, penne voor B en musaka voor L. Elien vond kofta wel een goed idee. Bij het hotel, dat midden in de sawaas ligt, het avond, nacht en waarschijnlijk ook ochtend concert van diverse kikkersoorten. Dit naast de tjiktjaks en gekkoos. En vleermuisjes. En andere beestjes die we (liever?) niet zo gauw kennen.

Dagboek 5 januari 2010 Ubud
Cultureel dagje met diverse tempeltjes, en dat kan omdat we eigen vervoer hebben. Het gaat om 3 tempels, het Gunung Kawi, het Gao Gayah en de Monkey forest tempel in Ubud. Geen gedoe met een gids duidelijk maken wat we willen en of daar wel een toertje voor bestaat, en meer van dat soort geneuzel, gewoon zelf een oto of mobilette regelen en je kunt de hele wereld over, te beginnen op Bali. De tempels zijn meer dat het verhaal een mooi item is want door de slappe steensoort die voor beelden wordt gebruikt (zandsteen, poreuze lava?) gaat er snel beeldhouwkunst verloren. Je kunt vaak je nagel in de beeldhouwwerken duwen, ook nog een beetje regen eroverheen en het smelt bijna weg. Maar de locatie en opbouw in de omgeving maken het nog steeds erg mooi. Lunch doen we iets duurder in Ubud, en daarin worden we niet teleurgesteld, prijs / kwaliteitsverhouding is weer es voorbeeldig. Het zwembad nog even verkennen, het zit tenslotte bij de prijs inbegrepen, en dan is het wachten op het middag onweer. Temperatuur gaat nog wel, maar de luchtvochtigheid is oorverdovend. Beetje onhandig bij het avondeten dat we buiten moeten zitten, onder een parasol met een tropisch regenbuitje, maar toch, de p/k verhouding is, ja, prettig te noemen.

• 07 Januari 2010 - 09:10

Maureen:

Hey hallo, lekker genieten hoor, maar ik lees wel veel snorkelen en duiken.. auto huren... Wij min 10 hier en sneeuw,gisteravond in hoofddorp kon ik mijn auto uitgraven haha. zoek de verschillen, dus geniet nog maar lekker daar... veel plezier xx

• 07 Januari 2010 - 11:52

Mirjam:

Jullie ook de beste wensen voor 2010! Het jaar van terugkomst... maar daar zullen we het nog maar even niet over hebben. Voorlopig hebben jullie nog langer de tijd dan menig hollander op vakantie gaat per jaar!! Enjoy!

• 09 Januari 2010 - 19:01

Fred En Betty:

Hallo Bas en Lisette, wij wensen jullie een heel goed, gezond en very happy 2010! Was vast heel bijzonder om de feestdagen op een hele andere manier te vieren? Wat een verschil met de Uyl en de Bonte Koe! Veel plezier en fijne tijd nog de komende dagen daar in het Verre Oosten! Liefs Fred en Betty