Snorkel sessies - Reisverslag uit Amed, Indonesië van Lisette Bousie - WaarBenJij.nu Snorkel sessies - Reisverslag uit Amed, Indonesië van Lisette Bousie - WaarBenJij.nu

Snorkel sessies

Door: Bas

Blijf op de hoogte en volg Lisette

03 Januari 2010 | Indonesië, Amed

Dagboek 2 januari 2010 Amed
We hebben een Daihatsu Xenia gehuurd, of een Toyota Avanza, als je het zo liever wild noemen, waar we met Elien naar Amed gaan. Na 12 dagen is het wel een beetje klaar met de stadse fratsen. Altijd weer spannend om de complete anarchie van de Aziatische weggebruikers weer mee te maken, maar nu een keertje zelf rijdend met een ototje. Redelijk makkelijk Kuta uit, dan langs / door / via Den Pasar, nog wat meer plaatsjes door en uiteindelijk de kustweg naar Amed. Inimini weggetjes met stunning views and jar dropping sites, en gelukkig is het allemaal ook nog redelijk begaanbaar. Resort Le Jardin, gerund door een Française, heeft en een mooie plek langs het strand, en bungalows, ook geschikt voor meer dan 2 p. Helaas heeft het restaurant om de hoek er niet zo’n zin in, het smaakt eigenlijk nergens naar. We hebben het idee dat de dochter de zaak even mag waarnemen. In de avond nog een fenomeen als het 2 uur wegvallen van de stroom, dat vanuit overheidswege wordt gedaan, er moet blijkbaar ergens bezuinigd worden. Beetje jammer dat het noodaggregaat dat naast ons hotel aanslaat, alleen het hotel daarnaast bediend. Maar om half 10 doet alles het weer!

Dagboek 3 januari 2010 Amed
Wat doet een mens in Amed, dat is in het water liggen voor een snorkel of een duiksessie, en voor ons is het snorkelen. Het water is bietje vervuild met drijvend plastic, milieubewustzijn is zoals vaak ver te zoeken in den Oost, maar gelukkig is de troep redelijk te omzeilen. Leuke dingen direct vanaf het strand te zien, barracuda, steenvis, kogelvis, aaltjes, aparte wormen, een heremietkrab / kreeft, en een heleboel klein visgrut. Genoeg om de dag makkelijk mee te vullen. Rond 16.00 zijn we er wel klaar mee, om langer dan 4 uur in het water te liggen is ietwat erg veel van het goede. Ondertussen blijkt de regentijd zich ook al zachtjes aan te kondigen, een mild regenbuitje in de namiddag. Uitzweten in de bungalow. In de avond nog een kijkje op het strand, voor de fluorescerende plankton en een grote krab. Altijd wat te zien.