Luxe cruise - Reisverslag uit Hanoi, Vietnam van Lisette Bousie - WaarBenJij.nu Luxe cruise - Reisverslag uit Hanoi, Vietnam van Lisette Bousie - WaarBenJij.nu

Luxe cruise

Door: Bas

Blijf op de hoogte en volg Lisette

04 Oktober 2009 | Vietnam, Hanoi

Dagboek 3 oktober 2009 Hanoi
En vandaag is het 3 oktober in Leiden, waar we met een snikje aan denken. Maar wij zijn hier en de rest allemaal daar, en we gaan allebei ons gangetje. Ook vandaag een VC-tje, we frequenteren het Ho Chi Minh museum, niet het mausoleum, want hij, uncle Ho, wordt in Rusland weer opgefrist. Als in de traditie van Lenin en Mao is de man opgezet. Het museum geeft een aardig puntje van de Vietnam geschiedenis weer vanuit het kameradenperspectief, altijd leuk om eens een andere kijk op de gang van zaken te zien. Wel heel veel gebeurd, maar dat is een open deur, natuurlijk. Ook vandaag het Hanoi Hilton, vroeger de bak, en een stukje vooruitgang in behandelingsmethode heeft er hopelijk wel plaats gevonden. Veel verhalen van politieke gevangenen, ook weer vanuit het kameradenperspectief. Het is overigens aardig benauwd in de stad, het beloofde onweersbuitje laat nog even op zich wachten. Met het hotel zijn we zo onderhand wel een beetje klaar, alles wat ze doen lijkt erop gericht te zijn om ons wat aan te smeren, terwijl wij juist zo lekker prijsbewust bezig zijn. Wij kopen dus zelf ons treinticket naar Hue, waar we na Halong bay heen willen gaan, dat scheelt al snel de helft van de prijs. Aan ons verdienen ze niet veel, altijd leuk om de hotelier even voor te zijn met de opmerking dat we het zelf al gerochelt hebben. Voor eten, kip met lemongrass Bas, beef met groente Lisette.

Dagboek 4 oktober 2009 Halong Bay
Halong bay is de volgende bestemming, waar we heen gaan nadat we de hotelier van Hello Vietnam wel hebben duidelijk gemaakt dat we, en een andere prijs voor de kamer hadden afgesproken, en dat de was de helft minder was dan hij opgaf. Maar als je dat met een glimlach doet, komt het allemaal gewoon goed. ;-) Qua locatie een 7, orde en netheid, we kunnen er niet meer dan een 4 van maken. Met de touringcar en dus met andere toeristen gaan we richting de kust, naar het Oosten. Dan rij je vanaf Hanoi door een vlakte waar heel veel rijst wordt verbouwd, maar voor de mooie gezichten moet je ergens anders zijn. En dat is natuurlijk Halong Bay, een Unesco locatie. Halong bay zijn een 3000 eilanden en eilandjes, sommige niet meer dan een rots, en lijkt eigenlijk heel aardig op het Karstgebergte wat onder water is gezet. We worden per vrachtjonk verscheept naar de mooooooiste grot van Halong bay volgens onze gids Long (draak betekent dat overigens), en die is inderdaad heel aardig. Op het jonk vinden we nog een gigantische kakkerlak, en deze komt op onze 2e plaats vwb grote, 5,5 cm. (De grootste was in Kuantan, Maleisie. 6 cm) Maar omdat het allemaal verder wel goed is opgeruimd denken we dat dit de laatste is die na intensief sprayen toch de geest heeft moeten geven. Eten op de boot is erg lekker, squid, schelpen, varkensknokkeltjes en –lapjes, garnalen, we likken onze vingers er bij af. (Wat ze hier raar vinden, want dat doen alleen katten. En die eet je evt. op. Net als honden trouwens.)

• 06 Oktober 2009 - 15:56

Janneke:

Wow, wat een prachtige plaatjes. Zal in het echt nog wel mooier zijn neem ik aan. Daarvoor neem je een nachtje slecht slapen in de trein wel voor lief. Zo'n kotsende bus lijkt me toch een stuk minder prettige ervaring. Alleen bij het lezen van het stukje word ik al misselijk. Ik weet zeker dat ik mee was gaan doen. Hopelijk hebben niet alle Vietnamezen daar last van.

Verderin ieder geval weer een goeie reis toegewenst door de rest van Vietnam.