Gezichtsverlies - Reisverslag uit Chengdu, China van Lisette Bousie - WaarBenJij.nu Gezichtsverlies - Reisverslag uit Chengdu, China van Lisette Bousie - WaarBenJij.nu

Gezichtsverlies

Door: Bas

Blijf op de hoogte en volg Lisette

20 September 2009 | China, Chengdu

Dagboek 19 september 2009 Chengdu
In de ochtend een kleine verrassing, een Belgische gast, maar wat een zeur. Uiteindelijk beweert hij dat in België alles beter is, rest my case…. We hebben transport per bus naar Chengdu, met Andrew en Terra, wat erg makkelijk is, want zij spreken Chinees. De rit is weer op zijn Aziatisch, vaak door jawdropping / stunning / breath taking scenairy (we lezen de Lonely Planet wel vaker) maar waarom toch altijd die inhaalactie in die blinde bocht naar beneden. Sim’ s Cozy Garden Hostel is letterlijk een oase tussen de 4 miljoen Chengdunezen, met bakken aan informatie en behulpzame staf. Zit allemaal dus lekker mee, tot nog toe.

Dagboek 20 september 2009 Chengdu
We maken er vandaag een CC-tje van, China Cultureel, en dat begint met een wandeling Chengdu in. De stad is in voorbereiding op de moeder aller feesten, het 60-jarig bestaan van de volksrepubliek China. (Dientengevolge worden er ook geen visums voor Tibet verstrekt.) En dus wordt het Mao beeld weer eens vrolijk afgestoft, wat voor ons een beetje jammer is, zo kunnen we nooit een fotootje van hem maken zonder steigers. De wandeling door de stad is relaxt door een paar parken en pleinen, en we komen tot de conclusie dat vwb verkeersetiquette China inderdaad alles overtreft in Azië, vanwege het volledig ontbreken ervan. Chengdu is in de aanloop naar het feest dus mooi opgeruimd, en we waggelen door wat markten waarbij we nog een paar voorbedachte impulsaankopen doen, en scoren zo een Chinees schaakspel en een Engelse vertaling van het rode Boekje. Omdat het wat regenachtig is, net wel net niet, vinden we dat we na een paar uurtjes wel genoeg gewandeld hebben, en nemen een taxi terug. Die de voorgaande stelling ook weer onderstreept. In de avond nog een CC-tje, een verkorte versie van de Chinesche Opera (CO). Dat betekent acrobatiek, dans, zang en nog wat van die grappen, en is heel erg leuk om mee te maken. Vooral het ‘face changing’ is erg grappig om te zien, de spelers / dansers wisselen van gezicht in een flits, en dat heel snel verschillende keren achter elkaar. Inclusief outfitje. Geslaagd dagje.