Duik-hem-derin - Reisverslag uit Batavia, Indonesië van Lisette Bousie - WaarBenJij.nu Duik-hem-derin - Reisverslag uit Batavia, Indonesië van Lisette Bousie - WaarBenJij.nu

Duik-hem-derin

Door: Bas

Blijf op de hoogte en volg Lisette

06 April 2009 | Indonesië, Batavia

Dagboek 4 april 2009 Kuta
Weer een drukke dag, en met wat hoofdaankopen als een korte broek, een t-shirt en 2 handdoeken vullen we onze dag, maar niet nadat we in de ochtend een wedstrijdje hebben opgezet wie het meest kan zweten. Participanten zijn John, Maya en Bas. Dit is ook wel op te vatten als een lekker stukje rennen over het strand. De rest laat zich wat flauw en wel heel erg makkelijk excuseren. Verder ook hier weer diepe discussie over de waterhardheid van het zwembad tov zee, welk tarief een goede massage mag rekenen, en of sate ayam in zoute of zoete saus nu het beste tot zijn recht komt.
Dagboek 5 april 2009 Tulamben, Bali
We vertrekken met 2 minivans naar Tulamben, waar we de Padi Advanced Cursus krijgen. Eerst een ritje over Bali, wat een erg mooi eiland is, zeker als je het vergelijkt met het hectische Java. Nog even een watertempeltje bezichtigen onderweg, en we komen in de loop van de ochtend aan bij Tony, waar we dicht bij de zee zitten. Wij gaan uiteindelijk duiken natuurlijk. Onwennig eerst weer de spullen bij elkaar verzamelen bij de verhuur, en het is natuurlijk een en al hoe-zat-het-ook-alweer. Een proefduikje in het kikkerbadje bij het hotel, en het blijkt dat iedereen weer zijn linker en rechter flipper weet te vinden. Voor sommige is het 1 jaar, 2 jaar, of 12 jaar geleden dat ze het water op deze manier geraakt hebben…. Iedereen heeft er zin in, en we gaan gelijk door voor het echie. We moeten via een heel kort en steil stenen strand met de equipement het water in, en dat geeft voor de kijkers fraaie beelden. In het water wordt het gehups om daar te komen ruimschoots beloond met heel erg veel Nemoos, en ander fraai spul als barracuda familie visjes, koraal en van alles. Na de kennismakingsduik is iedereen er weer helemaal bij, en kan de cursus echt opgestart worden. We hebben aansluitend een bbq bij de hotelier, die we ondertussen al Tony Little hebben gemaakt.
Dagboek 6 april 2009 Tulamben, Bali
In het kader van de Padi Advanced (PA) moeten we diverse adventure duiken maken. Dat betekent o.a. een duik op grotere diepte, dat is 30 meter, en een nachtduik. Op het diepste punt van het diepduik moeten de cursisten een sommetje maken, en hun naam achterstevoren schrijven, om te kijken of iedereen niet volledig onder stikstofnarcose is. (wat een soort dronkenschap in openbare zee betekent eigenlijk) Iedereen lukt het om deze tergend ingewikkelde opgaven in zee af te krijgen, dus we kunnen allemaal door naar de volgende ronde, de nachtduik. We zetten hem in rond de schemering, dan hebben we in ieder geval nog de omgeving een beetje kunnen zien, om niet geheel verdwaasd rond te darren. De duik an sich is eigenlijk tov wat er overdag te zien is in het water een beetje beperkt, maar om het een keer mee te maken is toch wel aardig. We sluiten af bij de locale Indonesier, voor een nasi ramis en een Bintang. (of iets anders, de keuze is reuze.)