Rust.... - Reisverslag uit Yogyakarta, Indonesië van Lisette Bousie - WaarBenJij.nu Rust.... - Reisverslag uit Yogyakarta, Indonesië van Lisette Bousie - WaarBenJij.nu

Rust....

Door: Bas

Blijf op de hoogte en volg Lisette

25 Maart 2009 | Indonesië, Yogyakarta

Dagboek 24 maart 2009 Yogjakarta
Opstaan, ontbijten, en weg. De trein staat op ons te wachten, en vertrekt stipt op tijd. Het weer is een mooi zonnetje, maar omdat we airco hebben, moet Lies toch nog een truitje aandoen, ondanks de buitentemperatuur van meer dan 34 graden. Het traject is eigenlijk een nog mooier stuk als van gisteren, zeker door het mooie weer. S’middag komen we in Yogjakarta aan, en gaan naar, bedankt Erna, dikke zoen, het Setia Kawan, een klein maar erg relaxed, en schoon hostel. Ook al is de kamer niet veel meer dan 2,3 bij 2,3, het klopt gewoon. Hele leuke, sort-of fresco muurschilderingen maken het een erg aangenaam rustpuntje op deze reis. Biertje, beetje relaxen en zo voor de rest van de dag. We zagen na het eten nog een paar fraaie stukken zelfstandig levende huisdieren, volledig selfsupporting, ook wel bekend als rattus norvegius. Een paar dikke ratten, dus. Maar ach, een eekhoorntje in de bush of een overmaats knaagdier, wat maakt het uit. (Les van de dag, laat noooooit een pizza serveren in een Indonesisch restaurant. Klopt gewoon niet. Echt waar. Niet doen. Laten. Iets anders kiezen, gewoon.)

Dagboek 25 maart 2009 Yogjakarta
Vandaag geen transport, afgelopen dagen hebben we al meer dan genoeg kilometers gemaakt, en Yogja is een leuke stad, dus gaan we gezellie shoppen! Maar eerst gaan we naar het Kraton, het paleis van de sultan. Een gezellig tempo-doeloe vrouwtje krijgen we mee al gids, en vertelt ons over de grappen en grollen van de sultans, met als hoogtepunt de achtste, die er 78 kinderen en 20 vrouwen (of zoiets) op nahield, dus smans leven was letterlijk een aaneenrijging van hoogtepunten. We scoren nog een paar essentiele zaken voor op reis, flipflops voor 65 cent, t-shirt 1,30, en nog wat dingetjes. Bij elkaar zijn we voor het shoppen een dik tientje kwijt. Uiteraard kwam een hele aardige meneer ons uitnodigen voor een gezellig kijkje in een zeer authentieke batikgalerie / fabriekje, maar die hebben we beleefd, maar zeer dringend links laten liggen. Vogeltjes markt, en de Marioborostraat (het lokale Ramblas) doorgehuptst, en terug naar het hotel. Lies laat zich nog even mishandelen bij een masseur, Bas verzinkt in een eindeloos hangen in de hotelkamer…