Brommertperikelen - Reisverslag uit Hué, Vietnam van Lisette Bousie - WaarBenJij.nu Brommertperikelen - Reisverslag uit Hué, Vietnam van Lisette Bousie - WaarBenJij.nu

Brommertperikelen

Door: Bas

Blijf op de hoogte en volg Lisette

08 Oktober 2009 | Vietnam, Hué

Dagboek 7 oktober 2009 Hue
Na een nachtje slaaptreinen aankomen in Hue, waar we dan toch maar met een mannetje mee gaan naar het hotel, dat prijstechnisch en qua schoonheidspeil wel ok is. Rest van de dag een beetje Hue bekijken, wat ooit de hoofdstad van Vietnam is geweest. Er is dan ook een groot citadel, in heel behoorlijke staat. Je kunt er makkelijk in, op en om lopen, en het aardige is dat het heel duidelijk een vestingstad is geweest, maar nu zijn de gebouwen overgenomen door van alles en nog wat en worden gewoon bewoont, of bedrijft. Ook wel prettig is dat er vrijwel geen hoogbouw staat, zoals in Hanoi, en dat geeft dan weer die lekker relaxte sfeer. We hebben al wat toertjes geregeld voor de komende dagen, een zal in het kader van de oude stad staan, en een van de DMZ (DeMilitaireZone). En we hebben gelijk de bus naar Hoi An (geen spelfout), die ook weinig kost. Prijspeil in Vietnam is buiten Hanoi erg prettig, eten en drinken met 2-en hoeft niet duurder dan 7 euro te kosten. Mensen zijn erg aardig, alleen wil iedereen altijd graag wat aan je verkopen, of wat voor je regelen. En zo zijn we toch een keertje erin getrapt om een prachtig doekje te kopen, gekoppeld aan een hartverscheurend / blaartrekkend / mergverschrompelend (of zoiets) verhaal, voor een uiteraard veeeeeeels te hoge prijs en zeker niet authentiek. Verder lopend en hetzelfde doekje bij een andere verkoper bezient werd dat ons wel duidelijk. We hechten er nu een hoge emotionele waarde aan om het nog steeds op de juiste waarde in te schatten en dat vooral zo te laten. Wordt er in het Europeesche misschien gedacht dat na 7 maanden wij wel zo’n beetje de trucjes wel door hadden, het lijkt af en toe als of we gisteren zijn vertrokken. ;-)

Dagboek 8 oktober 2009 Hue
Vandaag VC-en. Op de brommer en het feest begint om 13.00. Dus voor die tijd even lekker uitslapen, en de dingen van de dag doen. We gaan met een gids en 2 brommertjes op tochtje door de omgeving van Hue, en dat worden dan een paar boeddhistische tempels, een vuuropstelling (bunker) uit de tijd van de oorlog (tegenover Hamburger Hill), een Japansche brug uit 1776, en het keizerlijk paleis, wat ook uit redelijk recente geschiedenis (ca. 1870) stamt. De gids blijft lekker beleefd op de achtergrond, en vertelt wat elementaire info over de opstellingen, en dat vinden wij wel genoeg. Het is aardig benauwd, maar niet te warm vandaag, en om 5-en zijn we weer terug. Biertje en, doe eens gek, een Indiaasche schotel voor L&B.