Broodje Panda - Reisverslag uit Peking, China van Lisette Bousie - WaarBenJij.nu Broodje Panda - Reisverslag uit Peking, China van Lisette Bousie - WaarBenJij.nu

Broodje Panda

Door: Bas

Blijf op de hoogte en volg Lisette

23 September 2009 | China, Peking

Dagboek 21 september 2009 Chengdu
We moeten vroeg op, want dan zijn we op tijd voor het voeren van de pandaas. Er is hier een panda reservaat(je), een klein dierentuintje met daarin grote en rode pandaas. Die hebben qua familie niet veel met elkaar uit te staan, maar omdat ze allebei en panda en bijna uitgestorven zijn, hebben ze hier (gelukkig?) een fokprogramma voor ze uitgezet. En nu maar hopen dat het ook voor andere, minder aaibare dieren een gunstig effect heeft. Maar goed, beter iets dan niets. Het park is voor Aziaatische begrippen mooi opgezet, zeker de chinezen kunnen dat heel mooi. Omdat we met een arrangementje vanuit het hostel op pad zijn, lijkt het wel een paramilitaire oefening, met al die legerkorte broeken en gelijkkleurig ge-t-shirtsde bekpekkers. ;-) Wij doen daar uiteraard ook zelf aan mee, want goh, jeetje, we zijn het gewoon! Na het Pandabezoek nog een beetje stadten, en dat was het dan weer voor vandaag.

Dagboek 22 september 2009 Baoguo (Emei Shan)
Vandaag verplaatsen van Chengdu naar Emei Shan, waar we al een hostel geboekt hebben, het ‘Teddy Bear ‘ hostel. Ziet er keurig uit, behalve dat we op de kamer even de ratjes boven het plafond gezellie met elkaar horen ravotten. Verder, eigenlijk een makkelijk dagje; uitchecken uit Sim’s, taxi naar busstation, ritje naar ander busstation, met taxi naar hostel en klaar. Bas een Sichuan schotel, pervers heet gepeperd, en Lisette een paddestoelen / beef mie/spaghetti.
Morgen vroeg op, want …….

Dagboek 23 september Baoguo (Emei Shan)
Emei Shan staat op deUnesco World Heritage list en wel op 2 manieren, voor de natuur en de tempeltjesbebouwing. Het ziet er dus allemaal heel leuk uit, en is ons doel waarom we vroeg eruit moeten. Om 7 uur gaat de bus namelijk naar een kabelbaan waarmee we naar de Summit kunnen worden gebracht, dat is op de top van de Emei berg, en wij willen van daaraf naar beneden lopen. Dit doen we uiteraard niet alleen, de bus zit vol, en zo ook de andere bussen. Maar zoals altijd geldt de 80 – 20 regel, 80 % van de bezoekers gaat naar 20 % van de bezienswaardigheid. Kun je bij inspannende zaken wel verruimen naar 98 – 2. De Emei Shan is een boeddhistisch/ heilige berg die door die-hard monks voor de volle 3000 hoogtemeters (zo ongeveer) naar boven wordt beklommen. Wij doen hem echter van boven naar beneden, en dat is dan natuurlijk ook net zo leuk. De natuur is inderdaad erg fraai, het pad (2% regel) vrijwel leeg, en de temperatuur is voor bewegen ook goed, dus het gaat allemaal OK. Hier en daar een paar apen, Tibet makaken, die een stuk groter en behaarder zijn dan andere makaken. (Bij vertrek werd geadviseerd een stok mee te nemen…) en een eekhoorntje. Omdat een groot deel (90%) van de afdaling over trappen gaat, besluiten we na 66% van de afdaling een (andere) kabelbaan en de bus naar het hostel te nemen. De knietjes waren het daar 100% helemaal mee eens.