Hoog, koud en zo - Reisverslag uit Canberra, Australië van Lisette Bousie - WaarBenJij.nu Hoog, koud en zo - Reisverslag uit Canberra, Australië van Lisette Bousie - WaarBenJij.nu

Hoog, koud en zo

Door: Bas

Blijf op de hoogte en volg Lisette

23 Juli 2009 | Australië, Canberra

Dagboek 22 juli 2009 Canberra
Van Oberon naar Canberra is een leuk stuk door en langs verschillende natuurparken, en dus alweer ‘ a threat’. Nog snel langs een kudde (school?) emu’s die toevallig ook in de buurt moesten wezen. In Canberra is het National Australian Museum, en dit geeft een heel mooi uitgewerkt beeld van Australië van zoals het was tot zoals het nu is. En ze slaan niets over. Dus ook de Aboriginals niet. Uitgebreid wordt beschreven hoe ze hebben gevochten, en uiteindelijk gelijke rechten en stukken land weer in bezit kregen. Indrukwekkend! Het weer slaat nu wel aardig om van matig tot slecht, veel regen en op sommige plekken nachtvorst. Nu is dat vanuit een hotel geen probleem, maar dat allemaal op 3 m2 campervan mee te moeten maken is een ander, dus we plannen alvast wat vooruit. Naar het zuiden, naar de kust. We zitten nu in de laatste fase van het Ozz avontuur, dus de weg terug naar Melbourne is ingezet.

Dagboek 23 juli 2009 Lakes Entrance
We zijn van Canberra door naar Lakes Entrance gereden, wat aan de zuidkust van Ozz ligt, en dan zitten we alweer in Victoria! In Canberra werd het weer steeds slechter, en omdat we toch kilometers moeten maken, dan maar gelijk op pad. Onderweg (alweer een plaatje / prentje / dot / oeiwa!van een route) nog wat verrassingen, sneeuw op de toppen van de bergen. We rijden door verschillende natuurparken en landbouwgebieden, en de vegetatie gaat dan ook van volledig afgegraasd weiland tot wild overvloedig begroeit. En meestal heuvelachtig of berg- alike. Nog een buitenkansje, we rijden rond 1-nen langs een platypus reserve waar we dan toch maar even gingen kijken. Normaal is het vogelbekdier alleen van zins zijn gezicht te laten zien in de ochtend of in de avond, maar we hadden geluk: eentje had geen zin om overdag te blijven liggen en dobberde wat rond. Aan de kust is het weer gelukkig wat rustiger, minder regen, wind en ook hogere temperatuur, toch zeker wel rond de 10 Cees. Voor hen thuis die geen inspiratie hebben om wat nu weer te gaan eten, ons menu was zelfgemaakte kip tandoori met rijst.