Nieuw eten - Reisverslag uit Sydney, Australië van Lisette Bousie - WaarBenJij.nu Nieuw eten - Reisverslag uit Sydney, Australië van Lisette Bousie - WaarBenJij.nu

Nieuw eten

Door: Bas

Blijf op de hoogte en volg Lisette

26 Juni 2009 | Australië, Sydney

Dagboek 25 juni 2009 Yeppoon
Natuurpark Byfield (in de buurt) is de plek waar we een ommetje gaan doen, en we een spinnetje zien (ja, ook kleine dieren worden door ons gespot) en we weer een streepje kunnen plaatsen op onze lijst van ‘gezien’. Onderweg terug, door Yeppoon komen we door een stukje mangrove bos, dat midden in de stad ligt, waar een stuk of 1000 vleermuizen / kalongs / flying foxes hangen. Beetje vergelijkbaar als de aantallen bij Flores, alleen staan we er nu midden in. Verrassend, en ook weer een streepje!

Dagboek 26 juni 2009 Tannum Sands
In de ochtend gaan we naar een krokodillen fokkerij, waar voor bezoekers tekst en uitleg gegeven wordt over deze overlevenaars van de pre - historie. (Feitjes: 12 maanden zonder eten, 3 zonder water, 5 uur zonder adem, overleeft gemakkelijk amputaties door afsluiten van bloedbanen, o.a. door in bezit zijn van proteïne dat mogelijk genezing voor kanker en AIDS kan opleveren. Geschatte waarde gelooide huid, ‘a staggering 20 USD / square cm’, en is zeer geliefd door de couturiers van Gucci. Levensverwachting in gevangenschap 100 j’s, grootste, recentelijk gevangen exemplaar, Rockhampton, L = 8 meter in 1989. Naast de camping waar wij zaten, overigens.) De tour is leuk, informatief en geeft een goed en compleet beeld van deze oerbeesten. En de smaak, mmjja, zit ergens tussen kabeljauw en rund in, maar veel steviger en vezeliger van textuur. Keertje proberen is zeker de moeite waard. De les van de dag: zoetwaterkrokodillen kun je zwemmend wel tegen komen (L = 1,8 m), de zoutwaterversies (zie voornoemde, tot L = 8m) is een eenmalige ervaring. En het verschil merk je meestal te laat. En ze leven OOK in zoet water.
We rijden in de middag verder naar Gladstone, waar we een onderkomen voor de avond regelen, en dat gaat ietsjes verder in Tannum Sands worden. Op het wijnfront; we proberen een Riesling, een prijspakkertje, en ook deze Ozz versie (Jacob’s Creek) is een goede. Hij (zij?) werd geproduceerd in Barossa, en we zijn in begin van het Ozz verhaal langs de wijngaard gereden.

• 05 Juli 2009 - 21:37

Karen:

Geinig die tassies, kennie dur eentje for me meenemen.
    Die middelste is bes gaaf.
    Hoi saam, we hebben net een soort hittegolf achter de rug, zweten!! Nu weer terug naar 19 graden. Michael Jackson wordt dinsdag begraven en de tour de France is net begonnen. Theo en Marjolein wonen knus samen en jullie hebben de groetjes van velen.
    Liefs van ons allen xxx