Jim Corbett's Place - Reisverslag uit Rāmnagar, India van Lisette Bousie - WaarBenJij.nu Jim Corbett's Place - Reisverslag uit Rāmnagar, India van Lisette Bousie - WaarBenJij.nu

Jim Corbett's Place

Door: Bas

Blijf op de hoogte en volg Lisette

21 Februari 2010 | India, Rāmnagar

Dagboek 20 februari 2010 Delhi
Een zekere 13 miljoen, misschien een paar meer, misschien een paar minder, in ieder geval heel veel, Delhianen waar we ons even in gaan mengen. We lopen naar het Nationaal Museum, die een aardige doorsnede geeft van het Indisch gebeuren van de afgelopen 8000 jaar, alleen beetje raar dat je dan ook Midden Amerikaanse zaken tentoon stelt in zo´n museum. Daarna door naar het Gandhi Smriti, het zeer terechte memorial van deze ikoon van de 20ste eeuw. Heel mooi opgezet gebeuren, waar ook een stukje van de historie voordat hij in beeld was wordt vertoond. Terug met de Tuktuk naar de Palika markt, wat volgens de sjoof echt niet de moeite is, en volgens ons wel. Misschien had hij wel gelijk, maar een beetje gezond wantrouwen is hier echt noodzakelijk. We zitten nog even in het winterzonnetje in het park, waar we over aandacht niet te klagen hebben, maar daar zijn we onderhand al een beetje klaar mee. De regel is dat wie je aanspreekt, wat van je wil, eigenlijk geld om wat specifieker te zijn, is hier voor 95 % van toepassing. Wat jammer is, want soms zit er iemand tussen die gewoon wel iet zinnigs aan je wil doorspelen, om even te helpen. Enfin, de goeden moeten er onder lijden, denken we maar. Delhi is inderdaad ten opzichte van de andere steden schoner en frisser, alleen het verkeer is dan weer veel agressiever. Maar daar wen je wel aan.

Dagboek 21 februari 2010 Ramnagar
We verplaatsen naar het Jim Corbett Nature reserve, voor de laatste kans op wildleven en ook gewoon weer uit de stad te zijn. Het reisbureau had zich, zoals we al een beetje dachten, zich zwaar verrekent in de kosten van ons tripje, dus we moeten wat bijleggen. En u maar hopen dat het daarbij blijft. Om 9 uur gaan we rijden, en de rit is 250 km, waarbij we het eerste uur ongeveer bezig zijn om uit Delhi te komen. Delhi zelf wordt gereed gemaakt voor de Commonwealth games 2010, en daar hebben ze nog een hele kluif aan. De hele familie werkt in zo’n geval aan de weg of andere bouw objecten, kinderarbeid is hier heel gewoon, helaas. Om 15.00 zijn we in Ramnagar en hebben we residentie in een resort op een kleine 5 km vanaf de reserveringsplaats. De kosten voor toegang enzovoorts van het park zijn weer ontzettend onhandig opgesteld, uiteindelijk moet je er van uitgaan dat de prijs die je denkt te moeten gaan betalen ongeveer 25% hoger zal zijn. Het zal wel, zo in de laatste fase van ons jaar maken we ons er niet zo druk meer over. Het resort is gelukkig wel ok, daar hoeven we ons geen zorgen over te maken. Ze hebben Kingfisher, en daar gaat het om.