Nog steeds mooie uitzichten, en thee! - Reisverslag uit Darjeeling, India van Lisette Bousie - WaarBenJij.nu Nog steeds mooie uitzichten, en thee! - Reisverslag uit Darjeeling, India van Lisette Bousie - WaarBenJij.nu

Nog steeds mooie uitzichten, en thee!

Door: Bas

Blijf op de hoogte en volg Lisette

26 Januari 2010 | India, Darjeeling

Dagboek 24 januari 2010 Darjeeling
Een lekker dagje zonder al te veel gepland te hebben, het is nu een zondag hier, en dan zijn er meestal al wel genoeg dingen te zien en te doen. Het begint al met de harmonie op het stadsplein, waar K&G toch wel heel aardig bij afsteekt. Het weer is onverminderd zonnig, met in de loop van de dag een beetje heiigheid erbij, maar daar valt prima mee te leven. Na de prachtige fanfare gaan we verder naar de Observatory Hill waar ook een gristelijk kerkje en een stupa zijn. We doen eerst het gristelijke. Het kerkje is een mooi voorbeeld van hoe het Engelsche koloniale leven hier geweest moet zijn. Tres charmant. De stupa (boeddhistische tempel, voor de kenners onder ons) moeten we op sokjes doen, want met schoentjes mag je er niet komen. We hadden eerst nog niet door dat er een stupa zat op de heuvel, maar naarmate het aantal bedelaars snel toenam, werd dat wel duidelijk. Op de heuvel ook weer veel apen, en was goed te zien waarom die daar graag rondhangen, de offertjes doen het goed bij onze 95% gelijkwaardigen (DNA technisch gezien). In de tempel werden we, na betaling overigens, verzekerd van op zijn minst 20 jaar geluk en wijsheid, tenminste, dat denken wij dat hij voor ons afgedwongen heeft. Je krijgt dan een stip op je voorhoofd, en ondanks dat we helemaal geen lid zijn van deze club, konden we overal mooi bij en aanwezig zijn. Terug naar Darjeeling, beetje rondhangen en hoe het allemaal zo gaat, daar. Toch nog wat armoede dingetjes; Darjeeling heeft een groot hoogteverschil vanaf het station en de rest van de stad. Kruiers dragen je koffer op hun rug het hele dorp door voor je. En dat is echt heel gewoon, merkten we. Nog een diepte investering, een broek voor B voor Rp 499,=, hij was in de aanbieding.

Dagboek 25 januari 2010 Darjeeling
Een vroegertje, we gaan om 04.45 naar de opkomende zon kijken op de Tiger Hill. In plaats van de gebruikelijke Tata 4x4 jeep, hebben we een lekkere Toyota met goede verwarming. Op de top van de Tiger Hill is een gebouwtje neer gezet met heel veel ruiten, zodat iedereen lekker niet al te koud de zonsopkomst kan bekijken, want aan de grond vriest het net aan. Mooi zonnetje, maar de attractie is de weerkaatsing in de Khangchendzonga, de berg met een hoogte van een ruime 8598 meter. Kan een metertje verschillen, maar het blijft de 3 na hoogste top van de wereld. De Mount Everest zou ook te zien moeten hebben kunnen zijn, maar het was helaas pindakaas veeeels te nevelig. Op de terugweg nog langs een boeddhistisch tempeltje / kloosterje, dan alsnog ons ontbijt om 09.00, en daarna eeeeerst nog even bed in. Rond 11-en doen we een loopje door de Botanical Garden, maar na de lunch gaan we shoppen. Zeer belangrijke prullaria, die ereplaatsen gaan krijgen in de huiskamer. Ook deze dag weer volop zon, en voor avondeten kip tandoori. Met een lokaal rood wijntje, wat aardig in de buurt van shangria komt.

Dagboek 26 januari 2010 darjeeling
Heel erg helder weer in de ochtend, maar helaas waren we de vorige dag al naar Tiger Hill voor het uitgebreide uitzicht geweest. Vandaag is het ook Onafhankelijkheidsdag (60 jaar vrij) voor India, en net als Koninginnedag in NL wordt dat gevierd met toeters en bellen. Dus op het stadsplein worden een aantal geinige dingen uitgevoerd zoals een paar militaire parades, en een dansje door de kleintjes in originele klederdracht. Ook hier weer is de Engelsche invloed van vroeger goed merkbaar, waarschijnlijk alleen in India kom je harmonie bands tegen met doedelzakken. Redelijk veel militaire toestanden hier overigens, Darjeeling lijkt een beetje het centrum van Guhrka land te zijn, toen een militaire afdeling in het Engelsche leger met heel veel aanzien. Gaat allemaal heel erg gemoedelijk, stel het voor als 3 oktober zonder alcohol. (wat eigenlijk een tegenspraak is) Op de TV ook veel aandacht aan de viering, uiteraard. We maken ook een wandelrondje naar de theeplantages, die helaas gesloten zijn, maar gelukkig is er een alleraardigst dametje die ons graag de geheimen van de Darjeeling thee wel uit de doeken wil doen. Mooi verhaaltje, proevementje erbij voor de real stuff, en we kopen uiteraard een (illegaal) echt zakje Darjeeling thee, die bij Harrods voor zo’n 20 pond per 100 gram wordt weggezet. Wij mochten het meenemen voor een 175 poepies oftewel 3 euro. De weg terug gaat dan weer naar boven, langs de theevelden en de huizen / hutten / krotten. Veel riolering is hier niet, in deze periode van het jaar ligt het allemaal nog niet zo te rotten, maar als het een beetje opwarmt, beeeeuh. Voor lunch dosa, en tomatensoep, vrijwel alles wat hier wordt aangeboden is vegetarisch, nog steeds erg lekker, en je darmen kunnen ook weer eens aan de slag. Op de goede manier.