Een met de Chinezen.... - Reisverslag uit Dali, China van Lisette Bousie - WaarBenJij.nu Een met de Chinezen.... - Reisverslag uit Dali, China van Lisette Bousie - WaarBenJij.nu

Een met de Chinezen....

Door: Bas

Blijf op de hoogte en volg Lisette

08 September 2009 | China, Dali

Dagboek 7 september 2009 Dali
We zitten in het Jade Emu hotel, en dat valt zeker niet tegen. Wifi op de kamer, lekker ruim, schoon en een mooie badkamer. Dali is het schoolvoorbeeld van een originele Chinesche stad, dwz de bouw van de huizen heeft oorspronkelijke trekken, zoals de nok van het dak, die een beetje hol staat. De binnenstad is mooi en ruim gerestaureerd, veel winkeltjes en eetgelegenheden (‘Chinesche restaurants’). Voor vandaag een wandeltocht langs de bergrand waar Dali aan ligt,waar we eerst met een bolletjeslift heen worden getransporteerd. De tocht die we maken is ook voor de Chinesche tourist bedoelt, dus het pad heeft veel tekstborden als BLIJF OP HET PAD, MAAK GEEN ROMMEL, NIETKLIMMEN, DOE NIETS, en nog wat van die dingen. Het tochtje is leuk en mooi, en in plaats van dat we nu op grond hoeven te letten waar we lopen, kunnen we nu eens een keertje kijken waar we eigenlijk rondlopen. We hobbelen langs een aantal tempeltjes en watervallen, en, moet gezegd worden, ze weten het hier leuk aan te kleden. Omdat we op hoogte zitten valt de temperatuur ook lekker mee, alleen moeten we wel opletten dat we niet verbranden, je voelt de UV branden in je nek. Verder is het hier relaxt en prettig toeven, ondanks de beloofde hordes Chinesche toeristen. Wij zien natuurlijk het verschil niet tussen de locale en bezoekende, hoogstens is het wat vreemd dat mensen hun eigen stad fotograferen. Eten is overigens geweldig in China, kost niks en is erg lekker. Vandaag geprobeerd: Lies mietje, Bas Yak beef. Het was een verse, bij navraag.

Dagboek 8 september 2009 Dali
Een drukke dag, we hebben het tourtje met diverse hoogtepunten in het Dali Yunnan gebied.
We beginnen de ochtend normaal met ontbijt enzo, en omdat we tour bij het hotel hebben besteld, verifiëren we nog even of het allemaal geregeld is. Dat is zo, en dus staat om 9.30 er een sjoof om ons af te halen. Het tourtje houdt in een cruisje over het Erhai meer, een bezoek aan Butterflypark, en een bezoek aan de Chongsheng tempel met 3 pagodes. Klinkt simpel, is het ook, alleen die karakters, hé. Anyway, op de boot blijkt dat onze Chinesche medetourist ook wel van een vaarttochtje houdt, en dat maakt onze tour een dubbel cultureel feest. Korte opsomming en aardige indrukjes; een kippenboutje opknagen betekent letterlijk de kippenpoot, met nagel en al. Karaoke blijft onverminderd hot, en je bent succesvoller hoe slechter je zingt (dapperder?). Een fotootje met een blanke is altijd leuk voor het thuisfront. Overigens hadden wij op de boot een persoonlijke assistent (PA) ter beschikking, die voor de vorm geen woord Engels sprak. Halverwege de boottrip moesten wij een overstap maken naar een andere boot (dit valt eigenlijk niet uit te leggen), waar wij een andere PA kregen, waarvan het leek dat hij Engels sprak. Wij hadden het idee dat wij aan zijn groepje werden toegevoegd, een Chinees gezelschap, en dat had zo zijn voordelen. De oorspronkelijke bedoeling was dat deze groep langs een aantal zaakjes werd gevoerd, zodat ze wat zouden gaan kopen. Onderdeel daarvan was een maaltijd, en omdat we er toch waren, konden we (gratis dus) gezellig aanschuiven. Vermeldenswaardig is dat gesmak minder erg is als je tussen zit aan de draaitafel, en gewoon meedoet. We wisten ons los te weken van het gezelschap, voordat we in de Jade aanbiedingenhal terecht kwamen. Op eigen houtje verder naar het Butterflypark, mooi, want toegeven, de Chinezen weten wel een park mooi aan te kleden. Vervolgens weer op eigen gelegenheid een busverplaatsing arrangeren naar het volgende park met de locale bus, die, zoals op meer plekken in Azië, niet snel vol zit. Wel gezellig, en roken erin werd niet erg gewaardeerd, zoals een passagier ondervond, het werd bijna slaande ruzie. Laatste stop was het Chongsheng park, waar we de controleur ervan moesten overtuigen dat we echt zonder gids waren aangekomen, en dus het voucher echt wel geldig was. Hij liet ons maar door om van het gezeur af te zijn. Ook dit park erg fraai aangekleed. Terug op deze dag vol verrassingen met een tuktuk / bedjak / driewielertje, om waardig af te sluiten. (Noot, waarschijnlijk 1/10 van de indrukken staan erin. We waren wel toe aan een biertje.)