Flying dogs - Reisverslag uit Komodo, Indonesië van Lisette Bousie - WaarBenJij.nu Flying dogs - Reisverslag uit Komodo, Indonesië van Lisette Bousie - WaarBenJij.nu

Flying dogs

Door: Bas

Blijf op de hoogte en volg Lisette

20 April 2009 | Indonesië, Komodo

Dagboek 19 april, 2009 Labuanbajo, Flores
We vliegen naar Flores, waar we te gast zijn in hotel Bayview, van Adriaan, een Nederlander die hier op een werkelijk fantastische locatie zijn hotel zelf heeft opgebouwd. Zweten….We zijn met een F50 Fokkertje aangevlogen, over de Nusa Tenggara eilanden, en god zegene ons, heel aangekomen. Het zit heel erg mee, want het hotel zit vol, maar de villa van de buurman wordt ter beschikking gesteld, and that’s a treat! Zweten…. Prachtig uitzicht, maar zweten… Het eiland lijkt wel een groot natuur reservaat, en het mooiste moet nog komen, de bootreis van 3 dagen! Zweten…. We zitten in de villa boven de haven, wat dan toch wel eigenlijk misschien wel een heel erg aardig uitzicht zou kunnen zijn, dan toch…. Zweten….
Dagboek 20 april, 2009 Sebayur, bij Flores
Vandaag het vertrek in de ochtend met de boot naar het natuurreservaat wat onder andere de eilanden Komodo en Rinca bevat. Hier gaan we duiken, snorkelen en natuurlijk de varanen bekijken. De duiken worden door Marij (goochelen: www.divinediving.info op Flores) begeleid vanaf de (duikboot?) Somba en zijn fantastisch. Maar het mooiste schouwspel zit hem die dag in de avond, dan wordt er door een kleine 60000 vliegende honden (grote vleermuizen, spanwijdte ca. 80 cm) de vlucht ingezet naar Flores, om daar de fruitbomen leeg te roven. Niet leuk voor de fruittelers, maar een geweldig en indrukwekkend gezicht, dus wel heel erg leuk voor ons. We slapen overigens buiten op het dek van deze voormalige vrachtboot, op matjes en eventueel onder een dekentje. De kok is mee en nog wat jongens om onze duikuitrusting te verzorgen, dus wij hoeven bijna niks anders te doen dan onze spullen aan te trekken en te duiken…. De sterrenhemel is overweldigend, en de discussie over het wel of niet zien van de Poolster / Grote Beer / Zuiderkruis omvat meerdere dagen.