Versjaars! En nummertjes 2. - Reisverslag uit Kuta, Indonesië van Lisette Bousie - WaarBenJij.nu Versjaars! En nummertjes 2. - Reisverslag uit Kuta, Indonesië van Lisette Bousie - WaarBenJij.nu

Versjaars! En nummertjes 2.

Door: Bas

Blijf op de hoogte en volg Lisette

16 April 2009 | Indonesië, Kuta

Dagboek 15 april, 2009, Ubud Bali
Actieve integratie in het landschap, we gaan fietsen (uiteindelijk). Met gids worden we naar de Batur vulkaan getransporteerd, per bus uiteraard. Daar krijgen we de ochtendnasi geserveerd, of een pannekoekje met banaan, voor elk wat wils, in een restaurant wat uitkijkt op de vulkaan en zijn laatste eruptiebed. Is wel een heel erg mooi uitzicht. Dan, per bus, naar de plantage waar de duurste koffie ter wereld wordt gemaakt. Deze wordt op een erg originele manier verzameld, en is daarom zo duur: Een vosachtig diertje, een luwak, eet alleen de koffieboontjes die hij het lekkerst vindt. Hij is daar erg kieskeurig in, want hij eet echt alleen het beste van wat er tussen hangt. De pitten van de koffieboon worden vervolgens processed als nummertjes 2, en verzamelt. Deze worden gewassen, en als normale koffiebonen verwerkt, dus een uur gebrand en vermalen. De koffie die dit geeft staat bekend als Luwak, en is zo ongeveer de duurste ter wereld. Hier kost een dergelijk kopje koffie 30.000 Rp, wat voor een bakkie leut alhier zo ongeveer Starbucks prijzen zijn. Onbetaalbaar dus. In de plantage, die overigens Bas heette, blijft een prachtige naam, wordt ook saffraan verbouwd, wat toch ook niet de goedkoopste kruidenbende is die te verkrijgen is op deze aardkloot. Ook andere leuke kruiderijtjes worden hier verbouwd, en geeft aldus een mooie doorsnede wat Bali aan teelt te bieden heeft. Vervolgens, per bus, naar de fietsen stalling gebracht waar we dan uiteindelijk toch een stalen ros konden uitkiezen voor het multi-culti down-hilltje. Leuke tekst en uitleg bij de verschillende dingen , en een inkijkje in de dagelijkse gang van zaken in het boerenbedrijf zoals dat hier plaats vindt. En dat is nog behoorlijk veel handwerk, bleek. Ook een bezichtiging van de enige echte en originele Balinese keuken in de desa, en dat laat het werk van de Smaakpolitie toch wel even in een ander perspectief zien. Nog wat dingen onderweg als een holy tree, en uiteindelijk een klimmetje voor de liefhebbers om het zweten even lekker te bevorderen, op deze niet al te warme dag met 35 Cees. Afsluiten van het fietsgedeelte is een lunch, met wel erg lekkere dingen als eend en kip, sateetjes en rijst. Definitieve afsluiting van de trip was de Monkey temple in Ubud, en verdomd, het stikte ervan.
Dagboek 16 april 2009 Kuta Bali
Hoewel deze dag bedoeld is om weer uit Ubud te vertrekken en naar Kuta terug te gaan, is er genoeg ruimte om in ochtend om een cursus balinees koken voor dummys te doen. Voordat we aan de slag mogen met de potten en pannen, gaan we met de cheffin de cuisine naar de markt om te zien wat er aan kruiden, fruit, vis en vleeswaar is. Saffraan, pepers, gensing, gember en andere zaakjes worden nu aan ons uitgelegd, en ook bij deze markt heeft men geen probleem met allerhande (extra) huisdieren. Met de verse spulletjes gaan we terug naar het restaurant om een potje te gaan koken. Sambal, satees, lawar, bomboes, soep en kokospannenkoekjes worden worden door ons in elkaar geflanst, en we mogen het nog zelf opeten ook, hoewel het vermoeden bestaat dat een aantal zaken even snel achterin de keuken zijn omgewisseld voor the real thing. Maar het is in ieder geval erg lekker. Daarna op naar Kuta, naar het Suzies bij E & J, waar we eerder ook gezeten hebben. Aldaarook nog even de versjaars van Bas in het zwembad gevierd, en in de Bounty blijkt Shamjee ondanks eerdere (loze) beloften en toezeggingen niet bereidt zijn kunsten te vertonen in de kooi, ook niet met medenemen van een prachtig roze bintangbroekje. Een en al teleurstelling….

• 18 April 2009 - 08:46

Janneke:

Dus jullie komen ook nog als volleerde koks wat Indisch eten betreft terug. Kijk dat biedt perspectief! Bas, ik wist niet dat je jarig was, maar alsnog van harte gefeliciteerd en wederom, geniet van alles en elkaar. Liefs Janneke

• 19 April 2009 - 14:44

Bea Wie Anders...?:

meer photo's please! kan dat? mag dat? aaaaah???

• 19 April 2009 - 18:38

Maureen:

hey hallo, Bas nog van harte gefeliciteerd met je verjaardag.... wanneer komen de foto's??

• 19 April 2009 - 20:24

Sandra:

hai toeristen is het een beetje te overzien allemaal? er komt heel wat op op je af in dat land he? waanzinnig mooi denk!!!!!!!!!!!
    geniet ervan tot schrijvens

• 20 April 2009 - 12:31

Zjielll:

Zo Vermeuelen,

Dus het is weer als vanouds met heer Zjaamjee?
    Ach, some things are better left unchanged...

De reden van jullie vertrek is me nu een stuk duidelijker; jij wilde natuurlijk gewoon een lekker stukje fietsen.
    Zeker weer niet goed genoeg hè, met je vrindjes in de Ardennen!?

Nou, wij spreken later. J.

• 22 April 2009 - 07:52

Karen:

Hoi b&L, ik wist niet dat je/jullie een schrijverstalent hadden meegenomen. Ik geniet van de leuke verhalen.
    dikke kus

• 22 April 2009 - 18:26

Danny:

ey bas nog van harte gefeliciteerd
    ey nu ik dit zo lees is het net of ik weer op bali ben geinig is dat
    die monkey tempel in ubud ben ik ook geweest vraagje was die valse aap er nog die de mensen aanvalt voor dat je het terein op komt haha zal vast wel
    ey ps neem even een mooie breitling mee ofzo zijn niet zo duur daar hahah ;-p

gr daar en aan het vrouwtje he gr Dan

• 22 April 2009 - 19:22

Michel Buis:

Kan ik een kilozakje Segrafedo of Illy bij jullie tegen fabriekspreis kopen?

Bas namens iedereen nog gefeliciteerd

• 22 April 2009 - 19:23

Michel Buis:

Fabrieksprijs bedoel ik natuurlijk.