Doorduiken - Reisverslag uit Batavia, Indonesië van Lisette Bousie - WaarBenJij.nu Doorduiken - Reisverslag uit Batavia, Indonesië van Lisette Bousie - WaarBenJij.nu

Doorduiken

Door: Bas

Blijf op de hoogte en volg Lisette

10 April 2009 | Indonesië, Batavia

Dagboek 9 april 2009 Permuteran Bali
Nadat we in de ochtend om half 6 zijn opgestaan (ja, reizen is werken) gaan we met een paar vissersbootjes de zee op om dolfijnen te gaan kijken. Na een half uurtje varen zien we het eerste vinnetje passeren, en zien we hier en daar een duikelingetje van de waterzoogdieren. Het ritueel gaat ongeveer zo, als een vinnetje gezien wordt, gaan alle bootjes (stuk of 10) als een gek erheen alsof er gratis sigaretten worden uitgedeeld. Alleen een flits van de dieren is al tractatie, dus de dag is weer goed. Het verschilt overigens heel erg per boot of je er een paar ziet, Kardie en Schaamhaar zien er maar 2, wij (L, B, S en M) zien er er naar schatting 10. Terug weer inpakken en rijden we langs een hotwaterspring naar Permuteran. Deze bron kan niet vergeleken worden met de bron bij het Toba meer, zo’n puinhoop als dat was, zo leuk en mooi is dit opgebouwd als een tropisch paradijs. Het water bevat veel zwavel, dus je huid wordt er heel erg zacht van, en heeft de temperatuur van een lekker bad. We komen aan bij het Adi Assri aan, wat geen hotel is maar een cottage. Het park is net uitgebreid, en we komen in een bounty paradijsje terecht. Ook hier doen we nog een duik, en tov de andere locatie zijn hier de duikplekken wat verder weg, maar we hebben splakklodderkledderspiksplinter nieuwe apparatuur, wat weer veel blaren scheelt, bij mij althans op mijn voeten. De ouwe duikapparatuurmeuk van de vorige locatie komt opeens in een donkerbruin daglicht te staan, en nu zijn we verwend voor de rest van ons leven. Met een divemaster en een bootje gaan we de zee op, en het wordt bijna vervelend, weer een mooie duik. ‘s Avonds is er een Vollemaans ceremonie naast ons cottage. Erg indrukwekkend, veel herrie, heel veel volk, maar als buitenstaander met een sarrongetje om (ook de mannen, ja) mogen we het meebeleven, wat eigenlijk wel erg mooi en indrukwekkend is. Het wordt niet opgelegd door een of andere instantie, men komt er zelf op zijn paasbest langs om te musiceren, beetje hangen, en bidden. We mogen er overigens nog de hele nacht van genieten, aangezien we er naast slapen.
Dagboek 10 april 2009, Permuteran, Bali
We moeten vandaag helemaal tbv het duikdiploma aan de slag, dus leren en oefenduiken wat er gedaan moet worden. Het is even onhandig met plannen van de dingen die iedereen moet doen, Lies, Maya en Rene moeten even hun weg zelf vinden, want de anderen zijn druk met het (alweer) duiken. In principe geen probleem, er zit een schildpaddenrescue centrum in de buurt. Wij, (J, H, K, B, E en J) maken ons in deze tropische hitte druk met, daar gaattie: een navigatieduik, de theorie ervan, de driftduik (alleen de theorie), een bootduik, maar die hebben we eigenlijk al, en nog wat dingen, maar in ieder geval veel duiktoestanden. Begrijpt u wel. Dus na het in het water apporteren van J’s staafje als laatste onderdeel gaan we bij een restaurantje in de buurt waar we uit kippensoep, kip sate, kipfile en kipnuggets kunnen kiezen. Nu hadden we toevallig trek in Ayam (he, omgekeerde van Maya…. ) dus dat komt dan ook weer goed uit.

• 13 April 2009 - 12:09

Mary:

Nou nou wat een verhalen en wat een duikavonturen.
    Lisette vermaak je je nog wel een beetje zonder duiken ?!
    Doe iedereen de groetjes en veel plezier en tot later XXX MenM

• 15 April 2009 - 19:51

Maureen:

hey stelletje genieters, gaaf hoor wat jullie allemaal beleven... geweldig, lees graag jullie berichten en Bas je kan het smakelijk vertellen, heb er beeld bij en lijkt soms wel of ik er zelf zit... geniet er lekker van, groetjes en dikke knuffel van mij

• 15 April 2009 - 19:58

Bea Wie Anders...?:

Jullie lopen natuurlijk op ons voor... dus het is bij jullie al 16 april, 02:56 uur... jou kennende zullen jullie nu wel stevig je verjaardag aan het vieren zijn! (Toch?toch?toch?)Gefeliciteerd en proost dan van mij!
    dikke smakkerd!

• 15 April 2009 - 20:16

Huub En Toiny:

hallo,bas.
    gefeliciteerd,waarschijnlijk is het al zover aan de andere kant van de wereld,is het 16 april.Al aan de borrel?
    We zullen morgen je telefonisch bellen.
    dikke zoen,pa en ma.

• 16 April 2009 - 05:41

Jrs:

waar zitten jullie nou, volgens mij in een internetcafe in ubud

• 16 April 2009 - 13:23

MaryenMarcel:

He Bas ik heb je ook al gsms GEFELICITEERD en drink er maar een van ons (krijg je volgend jaar wel terug ha ha)
    hele dikke kussen van MenM

• 17 April 2009 - 14:41

Karen:

Hoi allemaal,
    Natte bedoeling bij jullie zo te lezen. Bas nog gefeliciteerd, wij hebben er in ieder geval eentje op genomen. Lies ben je al weer een beetje hersteld? Er wordt regelmatig een vraag aan mij gesteld, het betreft John. Hebben ze wel een duikpak in zijn maat? Of moet er een pot talkpoeder aan te pas komen. Have fun.
    groet uit Leiderdorp, dikke kus van K-J-B-S