En nog meer gePrambanan! - Reisverslag uit Yogyakarta, Indonesië van Lisette Bousie - WaarBenJij.nu En nog meer gePrambanan! - Reisverslag uit Yogyakarta, Indonesië van Lisette Bousie - WaarBenJij.nu

En nog meer gePrambanan!

Door: Bas

Blijf op de hoogte en volg Lisette

27 Maart 2009 | Indonesië, Yogyakarta

Dagboek 26 maart 2009 Yogjakarta
We hebben een rustige ochtendwandeling door Yogja, om de dag mee te starten. Programma vandaag is om de Borobodur te gaan bezichtigen, wat we in gezelschap van 2 huppelkutjes uit Canada doen, die eerder bezig zijn met de juiste outfit en schoensoort dan met waar ze uiteindelijk heengaan. Onderweg erheen zijn er demonstraties voor de komende verkiezingen, en hoe meer zielen, hoe meer herrie. Honderden brommertjes rijden gezamenlijk op de weg, met banieren, en partij-t-shirts. Ze hebben een grappige manier om de aandacht te trekken, de uitlaat (knalpot in bahasa) is helemaal open, met verschillende diameters. Door telkens een klein beetje gas te geven en weer snel te sluiten, krijg je een soort melodie, als je dat dan met 10 brommertjes doet. Minder grappig is dat ze zich in een soort uniform gehesen hebben, en het allemaal wat militair aandoet.
Bij de Borobodur is het weer helaas wat minder, maar gelukkig geen ernstige regen. Het staat op de erfgoedlijst van Unesco, en wordt netjes bijgehouden. Bekijk Wikipedia voor het hoe en wat. Veel fotoos schieten, en wij blijken ook hier weer de tweede attractie te zijn. Het is nog steeds een boehoedistische tempel en er lopen dan ook een aantal monniken rond, die ons weer vragen om hen te fotograferen, en zo schiet iedereen iedereen op de gevoelige chip. Bij het wandelen naar de uitgang worden we overvallen door de koopjesmannen en vrouwen, die blanke portemonnees zien lopen. Beleefd maar zeer dringend geen aandacht aan geven, wat wel onhandig is, sommige dingetjes zijn wel leuk om even naar te kijken. Maar kijken is kopen is de algemene mening, en het telt voor hen niet dat je 35 kilo aan prullaria naar huis mee zou moeten nemen. Minder puntje, als Lies een muggebeetje krijgt, begint het met een lief klein bultje om dan per uur te verdubbelen in omvang. Na een gezonde nachtrust geeft dat wel enige onrust, want het jeukdebiet gaat met een gelijke factor omhoog. Krabben dus! We gaan er wat bij de lokale medicijnman voor halen. (sjamaan, chinees, masseur, what ever.)

Dagboek 27 maart 2009 Yogjakarta
Vandaag het andere kopstuk uit het Indonesische erfgoed, de Prambanan. Het is een lekker zonnetje, met een relaxte 32C in de schaduw. In de zon kunnen we niet meten, want we hebben maar een thermometer, en die moet nog langer mee. Ondanks de aardbeving van 2006 is het nog steeds zeer de moeite waard om dit monument te bekijken. Het is in verhouding tot de Borobudur rustig, maar we bezien het gebeuren dan ook in de zontechnisch gezien zekere periode van 11 tot 13 uur. Afgezien van een paar verzoekjes om een groepsfoto op te leuken, hebben we het rijk hier alleen. De Prambanan wordt degelijk weer opgebouwd, en zal over een paar jaar wel weer helemaal toegankelijk zijn voor publiek. Om half 2 zijn we helemaal murm van de warmte weer bij de airco minivan, om terug naar het Losmen, Setio Kawan, te worden getransporteerd. De overval door de verkopers van snuisterijen bleef gottesseidank eventjes op de achtergrond, blijkbaar is het ook voor de locals een graadje te warm….

• 28 Maart 2009 - 07:26

Bee:

Hoe meer zielen, hoe meer herrie, zo is het maar net!!!

Leuk stukje weer... THNXXX

• 28 Maart 2009 - 09:13

Erna:

Heee leuk Setio Kawan.
    Jullie hebben het dus gevonden. Leuk he !
    Hebben jullie nog de groeten gedaan aan Bedhot ?

• 28 Maart 2009 - 10:46

Veronica:

Oeps, had een stukje gemist.........maar veel plezier in het mooie Indonesie. Selamat Jalan dan maar. Geniet van de Borobudur, imposant bouwwerk. Ben daar ooit in een enorme regenbui 's morgens heel vroeg geweest zodat het niet zo druk was. Geniet val al het moois. bibi Veronica

• 28 Maart 2009 - 15:45

Jeroen:

Leuke foto's en mooie verhalen. Vlieg je nog over voor ons motor-uitje? We zullen je missen in De Paljas.. Veel plezier, ik zou willen dat ik er was.

• 29 Maart 2009 - 18:13

Huub En Toiny:

Mooi verslag ,alles nog eens goed gelezen.
    Lekker door gaan zo.
    gr.ma pa.

• 30 Maart 2009 - 08:52

Mary:

Fijn dat alles goed gaat en jullie zo genieten.
    Jullie hebben al veel gedaan en nu op naar Bali met de rest vakantievieren veel plezier en tot later
    xxxjes MenM

• 30 Maart 2009 - 20:20

Maureen:

hey:
    Wat een verhalen, en lekker smakelijk geschreven ook, ik zie het voor me.. en uhh Liset hoe is het met je muggebult? diepe krater geworden? haha genietse..

• 31 Maart 2009 - 10:02

Lous:

Hey Bas, ongekend schrijftalent! Ik geniet van de leuke verhalen en lach me kapot om je droge humor. Ik zou bijna zelf de schrijver kunnen zijn (ha,ha). Wat geweldig dat jullie 't zo fijn hebben en lekker genieten. Ben best wel jaloers. Misschien pakken Mary en ik nog wel een vluchtje naar "Verweggisthan"......... als we ons helemaal niet meer kunnen beheersen. Oh ja, Marcel mag ook mee. Nog even een update van de activiteiten hier: Lies, afgelopen zaterdag Nederland-Schotland: 3-0 (wk kwalif.) dus niet slecht gedaan. Miste wel dat we niet mèh-zuh-alluh in de Arena zaten met vlag en wimpel (en André Hazes!!). Ralph slaapt heerlijk in jullie bed op z'n eigen matras. Spaart nog wel voor een 2-pers. dekbed maar niet alles tegelijk! Nou, volgens mij heb ik nu lekker veel geschreven hè Lies...... (moest van je moeder....). Geniet heel erg van Bali en met je k... in de zon!! liefs, Lous (vanuit een zonnig, lenteachtig, met crocussen en narcissen gekleurd Leiden!)

• 01 April 2009 - 06:22

Maya:

Ik kommmmmmmmmmm er aaaaaaaaaaan, joepie!!